Porsche – іменитий автовиробник з багаторічним досвідом висвітлює проблему комфортності гальмування. Якби всі виробники автомобілів вирішували питання писку на рівні конструктора, то і проблема мала б набагато менші масштаби.
Ось про що йдеться в ролику “Warum quietschen Bremsen?” на Yоtubе :
“… Ніщо так не знаходить відгук у серцях вдячних шанувальників Porsche і не підвищує рівень адреналіну, як рев потужного двигуна, що працює на межі. Однак існують і менш приємні звуки, походження яких довгий час пояснювали невірно. Мова йде про скрип [скреготіння] гальм.
Ми чуємо скрип гальм, коли кінетична енергія руху перетворюється в теплову і при цьому створюються вібрації в гальмівній системі. Шум, який при цьому виникає, часто трактують як ознаку несправності. Однак в більшості випадків це не так. Найчастіше це результат так званого переривчастого прослизання (stick-slip). Під час цього стану відбуваються мікровібрації, які і видають неприємний шум, а гальмівний диск підсилює його, граючи роль своєрідного динаміка.
Гальмівні колодки і диски мають досить великі розміри, а відповідно і неоднорідну жорсткість. Коли відбувається гальмування на маленькій швидкості, тиск на накладки гальмівних колодок розподіляється нелінійно, і це збільшує ймовірність виникнення скрипу.
Гальмівна система “by Porsche” – це зразок першокласного якості в автомобільній промисловості. Але і деталі Porsche теж вібрують в своїй власній резонансній частоті. Навіть коли мова йде про нові вироби. А коли ці елементи зібрані в вузол, частоти накладаються одна на одну і об’єднуються в так звані співпадаючі частоти. Умови експлуатації і сам стан гальмівної системи також сприяють збігу частот.
Під час розробки фрикційні вироби проходять ретельну перевірку, щоб відповідати безкомпромісним стандартам Porsche. За словами менеджера з розвитку гальмівних систем Porsche, розробники завжди намагаються нейтралізувати скрип колодок. Для них це найважливіша інженерна задача – після коефіцієнта тертя і зносу пари диск-колодка. Є ряд конструктивних заходів, що дозволяють зробити гальма Porsche тихими. Так, наприклад, була збільшена маса колодок шляхом введення додаткових тягарців, що дозволило позбутися деяких частот, що викликають скрип.
Однак, через зношування, високі температури, вологу і корозію окремі шуми залишаються. Дає про себе знати і величезна кількість непередбачених джерел шумів, які визначити майже неможливо. І не варто забувати, що мова йде про гальмівну систему, для якої експлуатаційні характеристики і безпека перш за все.
Мораль цієї історії дуже проста – скрипу не уникнути! На жаль.”